Het is maar goed dat identiteit niet meer of minder is dan een op maat gemaakte jas. Je kunt wel eens wat anders aantrekken. Ik zou nooit gekomen zijn waar ik nu ben als ik alles bij het oude en vertrouwde gelaten had. Lees hier mijn verhaal.

Jong en trouweloos

‘Ja, jij wordt nog weleens een kunstenaar’, zei de oude Hendrik de Vries, die over mijn schouders meekeek naar mijn tekening van een gipsmodel. Hij was een kritische, betrokken leraar en expressionistische schilder uit Haarlem (1891-1985). Ik tekende iedere dag, maar niet omdat ik kunstenaar wilde worden. Ik had geen idee dat dit een vak was. Trouweloos zoals jonge mensen kunnen zijn, ben ik zomaar weggebleven bij zijn lessen.

Van Rijkie tot Marij

Mijn naam was Franciscus Cornelia Maria. Mijn moeder hield van jongens en mijn ouders hadden geen meisjesnaam bedacht. Mijn vader kreeg vlak na mijn geboorte - op 12 november 1955 - spijt bij de aangifte in Haarlem en stond erop dat de namenreeks in omgekeerde volgorde werd gezet. Zo werd ik niet veel later gedoopt als Maria Cornelia Francisca. Mijn moeder noemde mij Rijkie, mijn oudere broer noemde mij Michael. Mijn vader, oudste broer en zusjes noemden mij Marijke. Op de kunstacademie volgde Marieke, daarna Isma en veel later Imme. En zo paste ik mijn paraaf in de loop van de jaren ook aan, tot ik dan eindelijk vanaf 2005 Marij werd, zo genoemd door mijn man Lawrence Matthews, vrienden, kinderen en daarmee heb ik eindelijk een naam gekregen.

Beeldacteur

Alles rondom mijn ego wapperde alle kanten op. Daar schuilt trouwens geen gevaar in, zoals sommige mensen denken. Het hebben van een onontwikkeld ego wordt soms gezien als een gebrek aan zelfvertrouwen of bescheidenheid, maar dat is in mijn ogen onterecht. Het spel met identiteit en creativiteit speel ik net zo graag met anderen als in mijn eigen hoofd. Ik ben een beeldacteur, iemand die bewust is van de betekenis van beelden en de verschillende rollen die ik aan kan nemen. Altijd op zoek naar de communicatieve waarde van het beeldend werk, muziek en taal.

"'Het spel met identiteit en creativiteit speel ik net zo graag met anderen als in mijn eigen hoofd.'

Omgevingsvormgever

Op de academie koos ik voor het technische en creatieve beroep van omgevingsvormgeving, kunst en vormgeving in de openbare ruimte. Floor van Dusseldorp was mijn leraar. Ik hield van vormgevingspuzzels waarin veel verschillende factoren en invloeden van anderen een rol spelen. Vertel me alle belangen, ook de meest pragmatische en de tegengestelde, en we proberen er samen uit te komen met een vorm die niemand voor mogelijk heeft gehouden. Direct na mijn opleiding mochten Yvonne Keijser en ik, in co-productie met jongeren, gaan puzzelen om twee toegepaste kunstwerken te maken in de openbare ruimte van Utrecht.

Oprichter Maanzaad

Beeldend kunstenaar Trees Limburg bleek, net als ik, vrij gemakkelijk uit haar comfortzone te stappen om een avontuur aan te gaan met een andere vormgevers en culturen. Vanaf 1986 werkten we regelmatig samen. In 1993 richtten we Stichting Maanzaad op. Maanzaad heeft veel samenwerkingen gerealiseerd tussen beeldend kunstenaars, muzikanten en podiumartiesten uit heel Nederland. Veel fantastische mensen hebben een grote en minder grote rol gespeeld in Maanzaad-producties en hun eigen unieke bijdrage geleverd. Een belangrijk iemand wil ik hier noemen: Roeland Jansen. Hij is de penningmeester van Maanzaad en heel erg betrokken. Hij bewaakt mijn enthousiasme, beschermt me om dingen zomaar weg te geven.

Sterke innerlijke drive

Naast alle mixed-mediaproducties en andere projecten die ik onder meer voor Maanzaad heb gedaan, ben ik altijd voor mezelf en publiek blijven schilderen. In de twintigste eeuw waren er stromingen, je kon met de avant garde meelopen. Tegenwoordig is het landschap van Nederlandse schilders diffuus en dit heb ik omarmd als mijn wereld. Het past juist goed bij mij om vanuit een sterke innerlijke drive mijn eigen weg te bewandelen, me niet af te zetten tegen anderen en niet achter iemand aan te lopen. Mijn werk leeft en ik kan het goed verspreiden. Het is van waarde voor anderen en voor mijzelf.

Mijn werk

Mijn schilderwerk gaat meestal over een lichaam of mensen in een ruimte. Later staan de lichamen en ruimtes losser van de realiteit. Daarnaast spelen dieren, seksualiteit, feminisme en filosofie een rol. Kleurgebruik en lijnvoering zijn genuanceerd en doordacht. Ernst en humor wisselen elkaar af.